Boekenlijst

Over de antroposofie is heel veel geschreven. Als je ‘opvoeding’ als onderwerp neemt, zijn de bomen helemaal door het bos niet meer te zien. De boeken van Rudolf Steiner (die overigens bijna allemaal bestaan uit opgetekende voordrachten en van origine niet als boek zijn geschreven!) zijn voor de meeste mensen erg taai. Voor mij geldt dat zeker ook! Bernard Lievegoed heeft al veel toegankelijker taal gebezigd en momenteel is het werk van Jeanne Meijs in mijn ogen toonaangevend op allerlei gebied waar het gaat over (het omgaan met) kinderen. Maar er zijn meer “must-haves”. Hieronder vind je mijn favorieten.

Leuke tijdschriften zijn ‘De Seizoener’ (schoolkrant van de vrijescholen, met veel scholen die een eigen katern hebben, zie www.seizoener.nl), bomvol achtergrondinformatie en verhalen uit de praktijk rondom kinderen van alle leeftijden in en om de Vrije School, ‘Vrije Opvoedkunst’ (www.vrijeopvoedkunst.nl) is een blad voor leden van de gelijknamige vereniging, ook met veel pedagogische achtergronden en interessante interviews. En dan heb je nog ‘Motief’, een blad van de Antroposofische Vereniging (http://www.antroposofie.nl/motief/wat_is_motief)

Edmond Schoorel

  • De eerste zeven jaar – Kinderfysiologie; Dit boek is een bijzondere schat aan kennis en ervaring die zich richt op alles wat kinderen ontwikkelen in hun eerste zeven jaar. Wat er in die periode ontstaat, is bijzonder vanwege de kiemkracht: alles wordt aangelegd, maar is nog niet ‘af’. Maar de wijze waarop die kiemlegging plaatsvindt, is wel van groot belang voor de rest van het leven. Dit alles vanuit het gezichtspunt van de fysiologie, de leer van de lichamelijke ontwikkeling en de levensverrichtingen. Toegepaste antroposofie, die handen en voeten krijgt door de transparante verteltrant en vele verhelderende illustraties.

Rudolf Steiner

  • Antroposofische Menskunde als basis voor de pedagogie; In 14 voordrachten behandelt Rudolf Steiner de factoren die een rol spelen bij de ontwikkeling van de mens. Hij spreekt vanuit een diep inzicht in het wezen van het kind. Dit boek is belangrijk studiemateriaal voor iedereen die volgens zijn ideeën pedagoog en opvoeder wil zijn. (maar wel lastig te lezen!!)

Bernard Lievegoed

  • Ontwikkelingsfasen van het kind; Lievegoed behandelt vooral de verhouding van het kind tot de wereld om hem heen. Hij beschrijft de belevingswereld van peuters, kleuters, schoolgaande kinderen, pubers en jonge volwassenen op een begrijpelijke, herkenbare manier. Het tweede deel van het boek gaat in op de praktijk van de opvoeding en het onderwijs.
  • De levensloop van de mens; zowel voor het particuliere leven (huwelijk en gezin) als voor het werkende leven (loopbaan) kan kennis van de kenmerkende levensfasen met hun typische (on)mogelijkheden een hulp zijn om inzicht te krijgen in eigen levensloop, eigen ontwikkeling om deze daardoor beter in de hand te krijgen

Jeanne Meijs

  • Kinderwens;  Een interessant en klein boekje dat je nieuwe inzichten verschaft en je gezichtspunten geeft die je kijk op nieuw leven op z’n minst verrijken maar misschien je hele kijk op het leven wel drastisch verandert. Indrukwekkend en ontroerend, ook als je al kinderen hebt. In heldere, goed leesbare taal, aangevuld met aangrijpende voorbeelden uit de praktijk.
  • Menswaardig opvoeden; 8 lezingen en drie bijbehorende verhalen. o.a. over Materialisme in de opvoedingsstijl thuis en op school, versnellen.., kind mogen zijn, denken met het hart, opvoeden als ontmoetingenreeks, Puberteit en het materialisme, hebben en zijn, ego, zorg voor het lichaam en Opvoeden in verbondenheid, tussen geest-kind-aarde, tijd en ruimte, blijheid, tederheid en dankbaarheid, binnenwereld en buitenwereld.
  • Opvoeden in de 21e eeuw; 6 lezingen die op veler verzoek nu zijn gebundeld en uitgebracht: Opvoeden in de 21e eeuw, Opvoeden en Religie, Pesten, Grenzen en Autoriteit, Agressie en Onrust en Actief-beeldende therapie

Michaela Glöckler

  • Kinderspreekuur;  Een onmisbaar medisch-pedagogisch handboek en naslagwerk, gebaseerd op de antroposofische geneeskunde  en de Vrije Schoolpedagogie.
  • Ouders en hun kinderen; sluit aan op Kinderspreekuur en is bedoeld als gids voor de ontdekkingsreis door het gebied van de gezonde ontwikkeling van het opgroeiende kind en zijn ouders.

Heidi Britz-Crecelius

  • Kinderspel   ̴̴ beslissend voor het leven;  Heidi Britz ontwikkelt in haar boek veel pedagogische ideeën en wijst ouders en opvoeders op talloze mogelijkheden om het kind zelf te laten spelen en het spel van het kind tot positieve factor te maken. Voor diegenen die zijn gaan inzien, hoe beslissend het spel van onze kinderen voor hun leven is, en zich er niet met een jantje-van-leiden af willen maken.

David Walsh

  • Nee! Waarom ouders het niet zeggen en kinderen het wel  moeten horen; Nee-zeggen vormt een basis voor zelf-discipline, integriteit, doorzettingsvermogen, gevoel van eigenwaarde en respect voor anderen, en nog een heleboel andere karaktertrekken die tot een gelukkig en productief leven leiden. De ontroerende en vaak ook geestige anekdotes van David Walsh laten zien dat jij niet de enige bent die worstelt met de opvoeding  van je kinderen. … Maar het belangrijkste is dat Nee ouders reële, effectieve strategieën biedt om hun kinderen te helpen zich te ontwikkelen.

Cisca Buis – Noor Prent – Tineke Schaper

  • Vaccinaties doorgeprikt; Met dit boek willen de auteurs afrekenen met het idee dat een kind alleen maar veilig kan opgroeien als het voor 100% meedoet aan de vaccinaties, zoals die worden aangeboden door het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Vanuit de overheid wordt de illusie in stand gehouden dat het hier om een verplichting gaat. Toch is deelname een individuele beslissing en de verantwoordelijkheid van de ouders zelf. Hoe neem je een weloverwogen besluit? Daarvoor moet je wel goed worden voorgelicht, hetgeen de overheid nalaat. In dit boek vinden ouders die weloverwogen een eigen keus willen maken de nodige (soms verbijsterende!) informatie.

Paulien Bom en Machteld Huber

  • Groeiwijzer 1 & 2;  Over alles wat je weten wilt over de ontwikkeling van je kleine kind. In deel 1 van nul tot één, in deel 2 het vervolg tot drie jaar. Over voeding, kleding, opvoeding, gezondheid en ziekte, lichamelijke verzorging en ontwikkelingsfases. Heerlijke naslagwerkjes!
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s